Vaarwel! - Reisverslag uit Maastricht, Nederland van Pascalle Smeets - WaarBenJij.nu Vaarwel! - Reisverslag uit Maastricht, Nederland van Pascalle Smeets - WaarBenJij.nu

Vaarwel!

Door: pascalleglasgow

Blijf op de hoogte en volg Pascalle

17 September 2010 | Nederland, Maastricht

Lieve allemaal,

Het is vrijdagmorgen 17 september en dat betekent dat het morgen eindelijk zo ver is.. ik zal voor vier maanden naar Glasgow vertrekken. Om 9:55 uur vertrekt mijn vliegtuig vanaf Brussel naar Londen, waar ik vervolgens zal overstappen op het vliegtuig naar Glasgow. Mijn exchange periode duurt tot en met 22 januari, maar ik zal in de kerstvakantie naar huis komen om hier in Maastricht Kerstmis te vieren.

Eigenlijk besefte ik gisteren pas dat ik vanaf morgen vier maanden weg zal zijn. Dat besef was in de afgelopen weken niet of nauwelijks aanwezig. 18 September leek nog zo ver weg, maar achteraf was het dichterbij dan ik dacht… Toen ik afgelopen weekend mijn familie voor de laatste keer zag, voelde het nog niet als afscheid. Het voelde als iedere zaterdag of zondag. Soep eten bij opa en oma, de hele familie bij elkaar, heel veel vertellen en grapjes maken en vervolgens de zekerheid hebben dat je iedereen de week erna gewoon wéér zou zien. “Tot aan het kerstdiner” klonk voor mij even onwerkelijk als een klein kind die erachter komt dat Sinterklaas niet bestaat. Het drong gewoon echt niet tot me door, ik zat er zelfs een beetje ironisch in en vond afscheid nemen wel een erg groot woord voor een periode van vier maanden. Gisteren heeft het woord afscheid echter zijn betekenis waargemaakt. Het kwartje viel. En het viel hard…

Ik zal een hoop gaan missen hier in Maastricht. Het bekende en vertrouwde, het gemak om alles binnen handbereik te hebben, maar ook de mensen om mij heen. Mijn familie, oma en Jan, opa en oma, mijn buurtvriendinnetjes, mijn vrienden op de uni, met in het bijzonder Michael, Rob en Bas. Een hele lieve en bijzondere jongen, die zelf wel weet dat ik het nu over hem heb. Jij hebt 1,5 maand geleden mijn wereld totaal op z’n kop gezet, maar daar ben ik je nu heel dankbaar voor. Ik heb echt een fantastische tijd met je gehad en ik ga je heel erg missen! Mijn vriendinnetjes; meiden jullie zijn echt toppertjes! Gisteren was gezellig (like always!) en de foto´s met de lieve teksten achterop ontroeren mij nog steeds. En natuurlijk papa, mama en Tim niet te vergeten, die het vanaf nu met een persoon minder moeten doen thuis. Mijn dank voor alles wat jullie doen en hebben gedaan voor mij, is niet in woorden uit te drukken!

Maar om dat gemis en verdriet een beetje dragelijker te maken, heb ik maar besloten er zo mijn uitdagingen uit te halen. En ik moet zeggen dat dat helpt. Ik kijk er steeds meer naar uit om een nieuwe stad te ontdekken, om de uitdaging met mezelf aan te gaan, om nieuwe mensen te leren kennen, om mijn studie voort te zetten en om opnieuw waardering te krijgen voor alles wat en wie ik hier heb. Vooral dat laatste gevoel was gisteren sterker dan ooit tevoren. Als je afscheid neemt van mensen die jou zo ontzettend dierbaar zijn, voel je pas hoe gelukkig, rijk en blij je bent dat je ze hebt leren kennen en dat je zo´n sterke band hebt opgebouwd.

Mijn eerste berichtje is misschien wat minder enthousiast dan dat verwacht wordt van mensen die voor een paar maanden naar het buitenland gaan. Uitspraken als “Wat een geweldige ervaring zal dat gaan worden!”, “Dat wordt feestennnn!” en “Nu is het even moeilijk, maar straks wil je niet meer terug naar Maastricht!”, heb ik veel gehoord de afgelopen paar dagen. Ik weet dat iedereen gelijk heeft, want ik ga ook een geweldige tijd tegemoet, en ik krijg ook een ervaring die niemand mij meer afpakt. Maar dat kwartje hangt nog een beetje vast.. ik denk dat als ik morgen in het vliegtuig zit het wel los zal schieten!

Tot snel!

Heel veel liefs,

Pascalle.

  • 17 September 2010 - 09:20

    Niek:

    Pascalle,

    veer hubbe nog gein aofsjeid genome! =P (Of eigenlijk een moand geleije al, meh I'm back!).

    Iech kin neet mie zigge es tot dien verhaol vaan veur tot achter klop en mit name de litste paragraag wel good geit koame! Nuj vrun make, studeren meh zeker ooch GENETE!

    Wat iech miech nog aof vroag: Wie kumste erbij tot Sinterkloas neet besteit?

    Tot mit keers en hou us op de huugte!

    Xxx Niek

  • 17 September 2010 - 09:28

    Josje Lahou:

    Hey Pascalle, ik wens je heel veel succes de komende maanden, geniet ervan want zoiets komt niet ieder dag voor dat je zo een kans krijgt. ik zou nog wel een keer jong willen zijn en ook zoiets meemaken maar ja helaas die waaier gaat niet meer op voor mij. nou meid tot over een maandje of vier hele goede reis. dikke kus Josje

  • 17 September 2010 - 12:31

    Joosje:

    Hoi Pascalle, wij wensen je een hele goede reis, en heel veel plezier en succes in Glasgow. tot aan de kerstdis, groetjes Nico, Joosje,Tibby en Mauk.

  • 17 September 2010 - 13:03

    Maikel:

    Heyy Pascalle,

    Een mooi eerste reisverslag! Je gaat een hele mooie en uitdagende tijd tegemoet. Zorg dat je deze kans met beide handen aanpakt en er het allerbeste van maakt! Maar jou kennende zal dat geen probleem zijn... ;)

    Ik wens je een hele mooie reis en dat je heel veel mooie herinneringen mag maken in Glasgow!!

    wordt vervolgd....

    Heel veel liefs

  • 17 September 2010 - 16:54

    Nickie:

    Haaj lieverd!

    Nou je laat me zowat bijna janken hier! Wat ben je tog een gekkie!..

    Lieve schat, heel veel plezier en ik ga je heel hard missen!!

    Dikke kus

  • 18 September 2010 - 06:36

    Michelle:

    Meis, waarschijnlijk lees je dit pas als je al goed en wel gesetteld bent in Glasgow en ik heb het al eerder gezegd, maar ik wil je bij deze nogmaals een heel goede en succesvolle reis wensen!

    Ik weet zeker dat het een ontzettend leuke en rijke ervaring voor je wordt, en dat je met allerlei interessante verhalen terugkomt.
    De mensen die je leert kennen, de nieuwe cultuur, het taaltje ;) een aantal van de dingen die je (denk ik) de rest van je leven bijblijven!

    Ik hou deze pagina zeker in de gaten, erg leuk om vanuit Mestreech je avonturen ook een beetje mee te maken :)

    Poen!

  • 18 September 2010 - 11:41

    Sven:

    Hee Pascalle,

    Enjoy je tijd in Glasgow! Je zult Nederland al snel genoeg weer vergeten zijn waarschijnlijk haha ;-)

    Veel succes/plezier!

    X Sven

  • 19 September 2010 - 02:25

    Toby Timmermans:

    Heel veel succes... sjiek om te horen dat het zo goed met je gaat... ik denk niet dat ik dat zou kunnen... heb volgend jaar ook de keuze daarin voor een half jaar, maar ik denk dat ik toch wel snel heimwee zou hebben

    haha

    Groetjes !

  • 19 September 2010 - 11:29

    Wilma, Noel + Kids:

    hoi pascalle,

    we zitten aan tafel te eten en ons af te vragen hoe jouw eerste dag vergaan is en natuurlijk het welkomsfeest gisterenavond. Hoop snel iets er over te lezen!!

    groetjes en een dikke knuffel van ons.

  • 20 September 2010 - 19:41

    Rachelle:

    Heeey schattie,

    Ben erg benieuwd hoe het je bevalt tot nu toe? hoe de campus is, de colleges etc!
    Vind het echt jammer dat ik je niet ff van te voren meer heb gezien, maar is logisch dat je vrij volgeboekt was ;)
    Maar zoals ik al zei: Als je een keer tijd hebt, kan ik misschien een weekendje langskomen.
    Veel plezier en we houden contact he schat!

    Dikke Kus

  • 20 September 2010 - 20:43

    P En M:

    Ha leveke vaan us! Heerlijk om je zojuist even aan de lijn te hebben gehad. Fijn om je stem te horen en vooral blij dat we de indruk krijgen dat het vandaag weer een stukje beter gaat dan gister. We realiseren ons dat je aan een enorme klus begonnen bent, daar alleen al zijn we supertrots op. De komende dagen sta je wederom voor enkele grote uitdagingen, zo verschrikkelijk knap hoe je dat aanpakt, veel sterkte daarmee! We denken aan je. Veel, heel veel liefs! P+M

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Nederland, Maastricht

Pascalle

Actief sinds 22 Aug. 2010
Verslag gelezen: 194
Totaal aantal bezoekers 13013

Voorgaande reizen:

18 September 2010 - 22 Januari 2011

Mijn exchange periode in Glasgow!

Landen bezocht: