Bezoek, Edinburgh, Ceilidh en nog veel meer! - Reisverslag uit Glasgow, Verenigd Koninkrijk van Pascalle Smeets - WaarBenJij.nu Bezoek, Edinburgh, Ceilidh en nog veel meer! - Reisverslag uit Glasgow, Verenigd Koninkrijk van Pascalle Smeets - WaarBenJij.nu

Bezoek, Edinburgh, Ceilidh en nog veel meer!

Door: Pascalle

Blijf op de hoogte en volg Pascalle

22 Oktober 2010 | Verenigd Koninkrijk, Glasgow

Lieve allemaal,

Het is morgen alweer vijf weken geleden dat ik in Glasgow ben aangekomen. De weken gaan zo snel en ongemerkt voorbij dat het ook alweer een tijdje geleden is dat ik jullie een update heb gegeven, dus ik heb een hoop te vertellen!

Papa, mama en Tim zijn de afgelopen twee dagen hier geweest. Het was nog even spannend of ze wel zouden aankomen woensdag, aangezien ze zich hadden vergist tussen Brussel Zaventem en Brussel Charleroi, maar gelukkig hebben ze ’s avonds nog een vliegtuig vanuit Schiphol kunnen nemen naar Edinburgh. Uiteindelijk zijn ze woensdagavond om half 12 in Glasgow aangekomen. Ontzettend fijn om weer even vertrouwde mensen om me heen te hebben. Nadat het na de eerste twee weken een stuk beter met me ging, ben ik vorig weekend weer even in een klein dipje terecht gekomen. Na een drukke week van feesten en uitstapjes maken, val je weer even hard terug in de realiteit als je dan even niets te doen hebt… Nu ik twee heerlijke dagen met papa, mama en Tim heb mogen doorbrengen, kan ik zeggen dat alle zorgen als sneeuw voor de zon zijn verdwenen. We zijn met de auto door Glasgow gereden, we hebben te voet alle mooie plekjes bezichtigd, geshopt, lekker gegeten en er bovenal een hele gezellige tijd van gemaakt! Het was super!

Vorige week vrijdag heb ik mijn eerste Schotse Ceilidh mogen meemaken. Een Ceilidh is een traditioneel Schots volksdansfeest. Toen er nog geen discotheken en nachtclubs waren, gingen de jongeren in het weekend naar plaatselijke Ceilidhs. Ceilidhs worden uiteraard nog steeds georganiseerd, maar niet meer in die mate als vroeger. Vooral veel universiteiten proberen de traditie in stand te houden, ook Strathclyde University, dus zo zijn wij aan onze kaartjes gekomen! Het was een ontzettende leuke belevenis! Toen we aankwamen kregen we eerst een drankje een stukje ‘shortbread’. Shortbread is een koekje dat oorspronkelijk uit Schotland komt en gemaakt is van witte suiker en héél veel boter, echt ontzettend lekker! Vervolgens kregen we een optreden van een jongen en een meisje gekleed in Schotse klederdracht die vier liedjes op hun doedelzak voor ons hebben gespeeld. Toch wel knap om te zien als je het van kortbij meemaakt. Vervolgens moesten we allemaal op de dansvloer gaan staan. De bandleden kwamen het podium op en die vertelden ons dat we koppels moesten vormen en dat we die avond een aantal traditionele dansen ter plekke geleerd kregen. Aangezien er die avond meer vrouwen dan mannen aanwezig waren, heb ik lekker met Jennifer gedanst. En maar goed ook, want sommige meisjes hadden echt een paar aritmische kerels aan hun zijde haha! Klara heeft voor ons onderzoek gedaan naar de kilt... en dan vooral wat eronder zit… En het blijkt dus echt waar te zijn dat ze er niets onder aan hebben! Ik had echt medelijden met ze toen ik naar huis liep in de kou, want dat moet toch niet prettig zijn? Het was lachen, gieren, brullen en vooral ook heel veel dansen. Kortom, een topavond!

De dag erna, afgelopen zaterdag dus, ben ik samen met Jennifer, Lisa, Kate en Cara naar Edinburgh gegaan met de trein. Edinburgh is sinds het eind van de 15e eeuw de hoofdstad van Schotland en ligt aan de oostkust. De binnenstad van Edinburgh heeft twee delen; ‘New Town’ en ‘Old Town’. In het oude gedeelte vind je veel oude gebouwen met historische waarde. Ook een van de bekendste bezienswaardigheden van de stad is er te vinden, namelijk ‘Edinburgh Castle’. Dit kasteel is echt heel mooi om te zien. Toen we het station uitliepen zagen we het al meteen liggen, want het is gevestigd op een vulkanische rots die hoog boven de stad uitsteekt. Een gids heeft ons een rondleiding gegeven en een paar leuke verhalen over het kasteel vertelt. Ook hebben we kunnen genieten van een heel mooi en uitgestrekt uitzicht over Edinburgh, waarvan een mooie foto onderaan deze pagina te zien is. In het nieuwe gedeelte kun je erg goed shoppen! Ook vele leuke restaurantjes en cafés zijn er te vinden, we hebben die dag heerlijk geluncht en gedineerd! En… we hebben haggis geproefd! Haggis is een typisch Schots gerecht. Het is een schapenmaag of runderdarm, gevuld met stukjes hart, long, lever, niervet en havermout. Klinkt echt heel smerig, maar het smaakte niet verkeerd. Je kunt het een beetje vergelijken met een barbecueworstje, en dan klinkt het meteen al een stuk minder vies haha! Rond 10 uur ’s avonds hebben we de trein terug naar Glasgow gepakt. We waren erg blij toen we om half 12 thuiskwamen en ons bed in konden duiken. Het was een vermoeiende, maar ontzettend geslaagde dag!

De Ceilidh, het bezoek aan Edinburgh en de komst van m’n ouders en Tim waren toch wel de meest memorabele gebeurtenissen van de afgelopen twee weken, maar daarnaast gebeuren natuurlijk ook nog veel meer andere dingen! De wekelijkse International Pub Night op woensdag blijft gezellig! Ook hebben we deelgenomen aan een Ierse kroegentocht en daar is ons duidelijk geworden dat mensen uit Ierland nóg sneller en nóg meer drinken dan Schotten… Daarnaast ben ik fanatiek aan het sporten. Ik probeer drie keer per week te gaan en tot nu toe lukt me dat redelijk. Ook op de uni gaat alles z’n gangetje. Over twee vakken ben ik nog steeds erg enthousiast. Ik krijg leuke opdrachten en interessante literatuur en colleges. Het vak ‘Organisational Analysis’ gaat over de geschiedenis van management en organisatie en dat is toch wat saaier en moeilijker dan ik dacht. Aangezien ik niet echt mag klagen, zal ik er niet te lang over doorzeuren en het maar voor lief nemen haha!

Na ruim een maand met de meiden in mijn flat samen te wonen, worden cultuurverschillen steeds meer duidelijk. Misschien is het wel grappig om een paar voorbeelden te geven:
- Vorige week heb ik mijn eerste ‘peana butter and jelly sandwich’ geproefd; Amerikaans jeugdsentiment ten top! Net zoals ‘macaroni and cheese’, echt héérlijk!
- Alle mensen die als moedertaal Engels spreken, kunnen maar niet begrijpen dat er ook mensen bestaan die geen Engels praten…
- Dat hagelslag en pepernoten totaal onbekend zijn voor alle niet-Nederlanders. Zo zonde!
- Dat precies dezelfde woorden anders kunnen worden uitgesproken… ( bijvoorbeeld oregáno/oreganó ) Hoe bedoel je verwarrend?
- Dat witte bonen in tomatensaus als ontbijt zo niet mijn ding is.
- Dat de discussie of wij óf de mensen in de UK, India en Nieuw-Zeeland aan de “goede” kant van de weg rijden ontbeantwoord blijft. Net zoals de vraag of je als toerist ‘Glasgow Rangers’ of ‘Glasgow Celtic’ moet aanmoedigen… Misschien wel fijn om te weten vóór zondag?
- Volgende week is Halloween en aangezien ik dat nog nooit gevierd heb, kijk ik er ontzettend naar uit! Ook ‘Thanksgiving’ en ‘St. Andrew’s day’ zijn twee feestdagen die nog nooit heb mogen meemaken, maar die ik volgende maand voor de allereerste keer zal gaan vieren.

Vanavond hebben we ons uitstapje naar de Highlands en Loch Ness geboekt voor aanstaande zondag. Daar heb ik echt heel veel zin in!! Ik hoor er zoveel leuke verhalen over dat ik het nu wel met m’n eigen ogen wil zien.

Ondertussen ben ik alweer een uur en twee pagina’s tekst verder en ik denk dat ik jullie de belangrijkste en leukste dingen wel verteld heb. Het enige wat ik nog kwijt wil is dat ik ontzettend dankbaar en blij ben met alle lieve berichten die ik nog steeds van iedereen mag ontvangen. Smsjes, kaarten, reacties op deze pagina, berichtjes op facebook en hyves, mailtjes… Echt ontzettend lief! Bedankt allemaal!

Tot snel!

Heel veel liefs en een dikke knuffel,

Pascalle.

  • 22 Oktober 2010 - 19:41

    Niek:

    Sjongejonge, wat een verhalen ja! Al erg veel gedaan en je blijft maar plannen. Uitstapje hier, tripje daar.. En zo hoort het ook!
    Vergeet niet te studeren, maar genieten staat toch echt voorop!
    Xx

  • 22 Oktober 2010 - 20:30

    Mama:

    Hey meissie,

    Net terug van ons bezoek aan jou in Glasgow lees ik wederom met heel veel plezier je reisverslag. Ik heb twee geweldig fijne, hartverwarmende en onvergetelijke dagen doorgebracht samen met jou, papa en Tim. We kregen van jou een super ontvangst wat we zo enorm goed konden gebruiken na die een zeer enerverende reis, nogmaals enorm bedankt hiervoor!.We werden verwend met lekkere hapjes en drankjes en het voelde als ''thuis komen''!
    Als een ervaren gids heb je ons Glasgow laten zien en ons meegenomen naar alle plekjes die voor jou heel belangrijk zijn en kenmerkend zijn voor de stad.Je deelde met ons hoe je alles beleefde wat heel puur en begrijpelijk aanvoelde.
    De meiden waar je mee samenwoont en waar wij ook kennis mee hebben gemaakt waren allen zo hartelijk, ik moet zeggen dat deed mijn moederhart meer dan goed.
    Ik zou ook heel makkelijk kunnen blijven doorschrijven over alle indrukken en emoties welke zich meester hebben gemaakt over mij maar laat ik ook nog wat ruimte overhouden voor andere reacties.
    Leuk te lezen dat jullie zondag de voorgenomen plannen ook in praktijk gaan brengen.
    Ik, wij, horen en zien je weer gauw via skype, en dat ik enorm trots op je ben, en ik niet alleen, moge duidelijk zijn. Je bent een kanjer en verdient alleen maar wat mij betreft het allerbeste!
    Dikke knuffel ook van papa en Tim en nogmaals.....THANKS.
    Kus, mama

  • 22 Oktober 2010 - 20:48

    Florence:

    Lieve Pas,
    Wat ben ik onder de indruk van al je verhalen! Ik vind ze ontzettend leuk om te lezen en ben af en toe ook wel een beetje jaloers. Deze drie maanden voor jou eisen heel veel moed, durf en zelfvertrouwen van jou kant! Niet iedereen zou dat kunnen. Ik wens je nog heel veel succes, plezier en geluk voor de komende twee maanden!
    Veel liefs, Florence

  • 23 Oktober 2010 - 09:28

    Nieki-Huub:

    Ha Toppertje
    Je reisverslag met veel bewondering gelezen. Geweldig wat je toch allemaal meemaakt, ontdekt, ziet en beleeft.
    Wat een culturele belevenis. Geweldig.
    Mam, Pap en Tim waren zeer onder de indruk met hun bezoek bij jou. Ze komen er niet over uitgepraat. Je veronderstelling dat de Schotten of de Ieren het
    meeste drinken, wij denken dat de Mestreechteneren de kroon spannen. ha,ha,ha.
    Wat de ontdekking van Clara betreft zal wel veel hilariteit hebben teweeg gebracht.
    (Stouterikken). Dat we trots op je zijn wet je al lang, velen zouden je het niet nadoen.
    Pascalle hou je taai, nog veel plezier met te uitjes, en vooral ook heel veel succes met je studie. Dikke knuffel xxx Oma Opa

  • 23 Oktober 2010 - 17:36

    Maikel:

    Heyy Avonturier

    Wat goed om te lezen dat je ouders en broer alsnog zijn kunnen komen. Fijn om te horen dat je je plekje weer hebt kunnen vinden. Geniet van je uitstapjes en maak mooie herinneringen! Make the most of it!

    Groeten oet ut kouwe Mestreech

  • 24 Oktober 2010 - 10:36

    Nickie:

    Heeej lieverd!!

    Wat ben ik blij om te horen dat je uit je dipje bent gekomen, want dat is inderdaad niet zo heel erg leuk :(! Maar het bezoekje van je papa en mama en Tim hebben daar denk ik wel aan meegeholpen!

    Ik vond het trouwens super leuk om je laatst te spreken via skype met de andere ladies :D..Dat was voor mij ook heel iets nieuws haha!

    Je verhalen en foto's zijn ook weer erg leuk! En maken me steeds jaloerser! ohja en zeg maar tegen al die andere mensen, dat ze aan de VERKEERDE kant van de weg rijden :P haha!

    heeeeleee dikke kus en tot snel moppiej

    kuskus

  • 25 Oktober 2010 - 10:01

    Monique :

    Hoi Pascalle,

    dat klinkt echt weer super! Zo te horen ben je volop aan het genieten! Super leuk dat je zoveel uitstapjes maakt en dat je zulke leuke huisgenootjes hebt.
    Ben al weer benieuwd naar een update van afgelopen weekend! Hier is de tentamen week weer aangebroken!

    Liefs

  • 25 Oktober 2010 - 17:01

    Wilma, Noel + Kids:

    hey pascalle,

    wat een reisverslag, tsjonge jonge, jij maakt wat mee,geweldig hoor. maar natuurlijk hebben wij dit ook al in geuren en kleuren gehoord bij de soep op zaterdag, ha ha ha. Je papa komt er niet over uit, hij is ontzettend trots op je. Met tranen in zijn ogen verteld hij ons alles wat hij bij jou heeft meegemaakt en zal ik eens wat zeggen, ik kreeg ook de tranen in mijn ogen. Vanaf de zijlijn aanschouw ik dit hele tafereel en in mijn achterhoofd denkend aan mijn eigen dochter die dit misschien ook nog allemaal kan gaan meemaken en dan hoop ik dat jij haar grote voorbeeld bent, want weet je; je bent een geweldige meid, die het heel goed doet.
    dikke kus.

  • 26 Oktober 2010 - 17:29

    Angèle En Rest:

    Hoi lieverd,

    Wat maak je veel mee, dit neem je mee voor de rest van je leven.
    Wat papa,mama en Tim is overkomen is gelukkig nog allemaal goed gekomen.
    Weet dat we allemaal supertrots op je zijn en nog heel veel succes met je studie en vergeet vooral niet ervan te genieten.
    Heel veel lieve groetjes,
    Angèle, Ron, Kyra, Sanne,
    tante Jeanne. xxx

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Verenigd Koninkrijk, Glasgow

Pascalle

Actief sinds 22 Aug. 2010
Verslag gelezen: 323
Totaal aantal bezoekers 13009

Voorgaande reizen:

18 September 2010 - 22 Januari 2011

Mijn exchange periode in Glasgow!

Landen bezocht: